Apteka Rodzinna

Promocja

4.99

Zdrowie całej rodziny

CHOLESTEROL - TWÓJ WRÓG CZY SPRZYMIERZENIEC

Cholesterol dla większości osób kojarzy się negatywnie i jest postrzegany jako substancja, której powinniśmy unikać. W pewnych badaniach dowiedziono, że jeśli na produkcie spożywczym umieścimy napis "bez cholesterolu" to cieszy się on większą popularnością wśród kupujących, mimo że większość z nich tak naprawdę nie wie dokładnie czym jest cholesterol...


Zatem co to jest cholesterol???
CHOLESTEROL jest chemiczną substancją lipofilową (tłuszczową) niezbędną do funkcjonowania organizmu. Cholesterol bierze udział w syntezie hormonów steroidowych, kwasów żółciowych, odgrywa ważną rolę w produkcji witaminy D, a ponadto jest składnikiem mitochondriów i błon komórkowych. Część cholesterolu wytwarzana jest w wątrobie, a pozostała część jest dostarczana wraz z pożywieniem. Po organiźmie człowieka jest transportowany za pomocą kompleksów białkowo-lipidowych zwanych lipoproteinami. Do głównych lipoprotein zaliczamy:

  • lipoproteinę o niskiej gęstości (LDL), zwaną potocznie "złym cholesterolem". LDL transportuje cholesterol z wątroby do innych narządów, jej wysokie stężenie jest niekorzystne, gdyż sprzyja odkładaniu się złogów cholesterolu w ścianach naczyń, co w konsekwencji może prowadzić do rozwoju miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca.

  • lipoproteinę o wysokiej gęstości (HDL), zwaną również "dobrym cholesterolem". HDL transportuje cholesterol z komórek do wątroby, gdzie jest metabolizowany. Zatem HDL obniża poziom cholesterolu oraz ma właściwości przeciwmiażdżycowe. Dla organizmu korzystne jest aby poziom HDL oraz stosunek poziomu HDL/LDL były jak najwyższe.

Cholesterol jest bardzo potrzebny dla naszego organizmu, jednak jego nadmiar (hiperlipidemia) jest szkodliwy dla zdrowia. Nieleczona hiperlipidemia prowadzi do rozwoju miażdżycy, czego następstwem jest choroba wieńcowa, a nawet zawał serca. Walkę z cholesterolem powinno się zaczynać od zmiany nawyków żywieniowych oraz na zwiększeniu aktywności fizycznej. Można dodatkowo wspomagać się preparatami roślinnymi, dostępnymi w aptece bez recepty, które usprawniając metabolizm prowadzą do obniżania poziomu cholesterolu we krwi. Jeśli wszystkie te drogi okażą się bezskuteczne wprowadza się farmakoterapię.

ZALECENIA ŻYWIENIOWE W HIPERLIPIDEMII:

  • zmień dietę na śródziemnomorską i niskotłuszczową;

  • jedz mniej i powoli;

  • jedz 5 posiłków dziennie, kolację spożywaj około 3 godziny przed snem;

  • pij dużo płynów;

  • wyłącz z diety produkty zawierajace dużo cholesterolu (wątróbka, słonina, wołowina, masło, ser żółty, boczek);

  • ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych, bogatych w kwasy tłuszczowe nasycone; zastępuj je tłuszczami roślinnymi, zawierającymi wielonienasycone kwasy tłuszczowe (olej rzepakowy, oliwa z oliwek, margaryny roślinne miękkie);

  • zwiększ spożycie błonnika pokarmowego (do 35 g na dobę), zawartego głównie w suchych nasionach roślin strączkowych, owocach (jabłka, porzeczki, czarne jagody), warzywach (marchew, dynia).

  • ogranicz spożycie soli kuchennej - NIE DOSALAJ POTRAW;

  • ogranicz spożycie słodyczy, zwłaszcza tłustych ciastek z kremem, tortów, serników, czekolady (z wyjątkiem czekolady gorzkiej), dżemów wysokosłodzonych i miodów;

  • wyłącz z diety alkohol, gdyż podwyższa on poziom lipidów we krwi;

  • spożywaj ryby dwa razy w tygodniu (powinny to być ryby chude, gotowane na parze lub pieczone w folii);

  • ogranicz spożycie jajek do 2 tygodniowo, mimo iż są zdrowe to zawierają dużo cholesterolu (zwłaszcza żółtko jaja);

  • zmniejsz kaloryczność potraw poprzez zastosowanie odpowiednich technik kulinarnych (gotowanie, duszenie, pieczenie w foli), UNIKAJ POTRAW SMAŻONYCH;

  • zadbaj o zwiększenie aktywności fizycznej!!!